Lara Croft, nejznámější herní hrdinka a legendární vykrádačka hrobů, se po letech odmlky vrátila a dostala novou tvář. Přináší s sebou restart Tomb Raider série, který se zbavil jednotvárnosti předešlých titulů a prožijete v něm první velkou výpravu Lary, výpravu, která ji zocelená. Výpravu, na níž nejistá studentka našla smysl svého života.
Crystal Dynamics se rozhodli hru změnit od základů včetně postavy Lary. Není to ostřílená archeoložka s velkými prsy připravena kdykoliv tasit dvojici pistolí, ale 21-letá nezkušená studentka, které se po dlouhém přesvědčování poradilo zorganizovat expedici do Dračího trojúhelníku, místa, kde podle ní sídlí ztracený japonský národ Yamatai. Dračí trojúhelník však ani náhodou není exotická lokalita, je to obdoba Bermudský trojúhelník, věčně bičovaná bouřemi ukrývající ve svém srdci tajemství staré civilizace. Lara Croft, rodinný přítel Conrad Roth, celebritný archeolog dr. Whitman, televizní štáb, všichni byli připraveni na velký objev. No nikdo z nich však nebyl připraveni na to, co na ostrově našli.
Restart série otevírá novou éru Lary Croft, brutální a působivou zároveň. Na ostrově na ni čeká dlouhá a těžká cesta, která ji dovede na pokraj smrti, připraví o přátele, ochutná zradu, ale zároveň jí ukáže kouzlo objevování tajemství zapomenutých lokalit. Přitom nám představí nové složení hratelnosti série, kde už nebudete jen skákat přes prázdné kobky a zkoušet na stovky pokusů slézt náročnou stěnu. Hra se dostává přesně tam, kde ji hráči v dnešní době chtějí mít – má rozsáhlý příběh, hloubku vytvořenou přidáním skillů a upgradů, působivé scenérie doplněné boji a samozřejmě puzzle úkoly, nad kterými se bude třeba na chvíli zamyslet. Je to výborně namixované koktejl hratelnosti.
Lara se po ztroskotání probouzí uprostřed jeskyně. Kolem jsou mrtvoly a svíčky, které nevěstí nic dobrého, stejně ani to, že visí svázána hlavou dolů. Vysvobozuje se, nachází pochodeň a pouští se do objevování první hrobky. Není to však cesta za pokladem, ale cesta za přežitím. Autoři během celé hry postupně servírují její utrpení, kterým musí projít. Standardní ovládání tak doplňují sérií quicktime eventů, které jsou sice místy otravné, ale vždy vyzdvihují brutalitu tohoto světa. Pokud jejich nestihnete, uvidíte Laru umírat na desítky způsobů. Co takhle zemřít s překousaná hrdlem od vlka? Krvavou tvář Lary budete mít neustále před očima.
Je to něco, co dosud mladá Lara neznala – ohrožení svého života, smrt na každém kroku. Zoceluje ji to a mění v bojovníka. Pomalu a postupně. Hra nám dávkuje její příběh jak prostřednictvím prestrihových scén, rozhovorů s přáteli, ale i prostřednictvím komentářů samotné Lary, vše dotváří atmosféru a sblíží vás s hrdinkou jako nikdy dosud. Budete tam s ní, když najde první zbraň ai když ji poprvé použije. Dvě standardní pistole nahradilo lezecké kladivo. Základní výstroj potřebná k proležení množství kamenných stěn na ostrově a dosažení vrcholů hor skrývající temné hrobky a současně to bude i zbraň, která si v nutnosti poradí is nepřáteli při boji na blízko.
Ostrov totiž není pustý, jako byste v těchto končinách čekali. Jeskyně plné mrtvol naznačily přítomnost někoho, kdo návštěvy nemá rád. Jde o přeživších z předchozích ztroskotaných lodí, kteří hledají cestu z ostrova. Vyformovaly kult, který má pro Laru a jejích přátel zatím neznámý cíl, ale umí jedno – chtějí je zabít. Proto lezecké kladivo postupně doplňuje skutečná zbraň a to luk, ideální nástroj na tiché likvidování nepřátel na dálku umožňující využívat stealth přístup, dokud se dá. A stejně jako kladivo i luk má sekundární využití a to na vystřelování lan křížem přes propasti.
Hra postupně přidává nové prvky, po prvních konfliktech, jednoduchých lezení a úvodních puzzle, dává za úkol Laře zabít první zvířata a najíst se, aby měla sílu na nadcházející ostré konflikty. K nim už dostane střelné zbraně, od pistolí, přes brokovnici, až po samopal. Sice to velmi do jejího křehkých rukou nesedne, pro rozšíření hratelnosti tím musí přeskákat a postupně bude takto likvidovat celé tlupy útočících nepřátel. Získává na to stále lepší upgrady, například zápalné a napalm šípy pro luk, granátomet pro samopal. Vylepšovat budete míření, zásobníky i nabíjení. Je to část RPG prvků, které rozšiřují možnosti hratelnosti a sílu postavy.
Na všechna vylepšení však Lara potřebuje součástky, které sbírá z mrtvých nepřátel nebo různých krabic na ostrově. Zároveň při boji a plnění úkolů získává zkušenosti, kterými může rozšiřovat její schopnosti a to ve třech stromech Survival, Hunter a Brawler. Získá například instinkt, který jí umožní lokalizovat důležitá místa v okolí, dokáže se lépe bránit v bojích, unese více nábojů a mnoho dalšího.
Je tu ale malé omezení, všechny vylepšování můžete udělat jen v kempech, které jsou pravidelně rozmístěny po ostrově a kolem nichž procházíte. Zde si vždy posedí, Lara promluví své aktuální pocity a vy ji upgradujete. Zároveň tyto kempy umožňují i rychlý přesun po ostrově. Znamená to, že nejste přísně omezen příběhem a můžete se volně pohybovat po ostrově. Je to vhodné hlavně pokud chcete posbírat věci, které jste zapomněli nebo v dané době se k nim nemohli dostat. Třeba počítat s tím, že navzdory této možnosti a částečně otevřenými prostředími je vždy jen jedna cesta vpřed, nemůžete libovolně Procházet křížem přes kopce jako například ve Far Cry 3.
Tomb Raider je sice v tomto směru omezen, ale na druhé straně plný rozmanitosti a příběhu. V podstatě vás budou události tlačit neustále vpřed, nikdy vám nedovolí vydechnout a během 12 – 14 hodin hratelnost neupadá do stereotypu. Vždy objevíte něco nového, dosa nová vylepšení, přijdete na nové způsoby překonávání překážek, ale budete čelit i novým a stále tužším nepřátelům včetně několika bossů. Tucet hodin vám zabere pouze základní příběh, pokud budete chtít projít úplně všechno, můžete se po dokončení hry na ostrov vrátit a strávit rabováním hrobek dalších pět až sedm hodin. Každá z nich má v sobě logické fyzikální úlohy, kde budete muset přijít na to, jak pustit do místnosti vítr, rozhýbat různé koše nebo zvony, abyste přes ně mohli přeskákat až k pokladu.
Pokud by vám příběh Lary nestačil, hra nabízí jako první v sérii multiplayer a jako první také dokazuje, že ho skutečně nepotřebuje. Ke hře se nehodí, má úplně jinou hratelnost jako kampaň a místo taktického postupu je rychlý, chaotický a působí, jako by byly postavy z kampaně nadopované steroidy. Zřejmě slouží hlavně na to, aby mohli autoři do hry prodávat DLC obsah. Na druhé straně může na chvíli zabavit a motivovat, protože v něm proberete i samotnou Laru Croft, ale to až tehdy, když dosáhnete nejvyšších levelů a odemknete si ji. Do té doby se budete muset spokojit s podřadnými členy posádky nebo různými postavami domorodců. Samotné módy zahrnují klasický deathmatch, týmový deadthmatch a dva nestandardní – jeden režim s lovem a další se získáváním baterií. Žádný však nevystihuje podstatu Tomb Raidera a spíše je můžeme nazvat Tomb Fighter.
V multiplayeru je k tomu ještě oříznuta vizuální část, která v kampani přímo záři, je odladěna a umělecky dokonalá. Technologicky sice vychází z původního Tomb Raider enginu, ale dokáže jedinečně zachytit rozmanitost ostrova, různé povětrnostní podmínky, noční nasvícení a to vše velmi rychle i na slabších PC. Je to dáno tím, že některé efekty autoři nahrazují zjednodušeními textur, které vidět jako na vodě nebo na ohni, ale přesto dokáží nenarušují jednolitý výtvarný styl. Vše přesně sedí a je spasovány do prostředí, tak jak má.
Ve zpracování nezaostává ani samotná Lara, na níž vidíte jak se mění ze studentky na doráňanú, ale ostřílené archeologický. K tomu jsou její pohyby bez chyby, všechny překážky prochází plynule bez sekání animací, vidět jak se pro rozmanité animace musela dlouhé hodiny potit Camilla Luddington, která ji hrála i namluvila. Podobně autoři zapracovali i na animacích ostatních postav a nepřátel, kteří překvapují svou AI i možnostmi pohybů. Plynule se přesouvají poza překážky, neváhají házet granáty, aby vás vydurili z krytu.
Kdyby autoři ještě zapracovali na některých efektech a kvalitnějších texturách, mohla by se hra přímo zařadit do next-gen kategorie. V každém případě i na dnešní dobu nabízí vysoký nadstandard. Jako první podporuje v PC verzi fuknci Tress FX, která vykouzlí Laře technologicky nejvyspělejší vlasy ve hrách dosud. Už to není jen cop nebo několik slepených částí jako v jiných hrách, ale hýbe se každý vlas samostatně, vrhá svůj stín, může být mokrý a částečně prosvítat. Funkce má ještě pár detailů, které by se měly doladit jako dopadání vlasů přímo na tělo a ne pár centimetrů se nad ní vznášet. Na první implementaci to vypadá velmi dobře a během hry dodává postavě dynamiku. Stejně se dají vyčíst malé nedostatky když Laře zmizí při změně zbraně ze zad luk, ale to jsou zanedbatelné drobnosti.
Hudba doplňuje Tomb Raider přímo skvěle, tentokrát je od Jasona Gravese, který má na svědomí Dead Space a jeho industriální-orchestrální styl vyzdvihuje temnou atmosféru a brutalitu ostrova. Z hlasové stránky si nejvíce užijete samotnou Laru, příjemný hlas Camilly definoval postavu na další roky, další známá jména už mezi ostatními postavami nenajdete, nakonec, ostatní postavy tvoří jen letmý průvod hlavní hvězdy.
Vývojářům z Crystal Dynamics se po letech vývoje podařilo přesně vystihnout dobrodružný styl, který dnes hráči chtějí, doplnili ho brutalitou, nádherným prostředím a hratelností, které nechybí hloubka. Při tom vše nezapomněli ani na základní esence Tomb Raider série a vytvořili působivé dobrodružství, ve kterém poznáte skutečnou Laru. A jak je dnes trendem, kampaň doplnili i multiplayerem, ten se bohužel ke hře nehodí a je zbytečným přídavkem.